Näkökulma

Avaimet käteen -sisustussuunnittelupalvelu räätälöi sisustushankkeen yhteen pakettiin

Miltä kuulostaisi sisustusprojektin täydellinen vastuunsiirto ammattilaiselle? Avaimet käteen -sisustussuunnittelupalvelu huolehtii sisustushankkeen läpiviennistä asiakkaan puolesta, mutta pitää asiakkaan työn keskiössä läpi prosessin. Nyt kerromme, milloin ja miksi asiakkaan käteen kannattaa antaa avaimet tehtävälistan sijaan.

Sisustushankkeet eivät ole läpihuutojuttu. Monivaiheiset hankkeet vaativat moninaista osaamista aina sisustussuunnittelusta materiaalituntemukseen ja kilpailutusosaamisesta projektinhallintaan. Aktiivinen prosessi sitookin paljon resursseja. Yhteistyöllä ja ammattitaidolla voidaan säästää pitkä penni ja moni harmaa hius.

Saimme kahdelta asiakkaaltamme, Varttuneiden asumisoikeusyhdistys Jasolta ja Keski-Suomen opiskelija-asuntosäätiö Koasilta toiveen kokonaisvaltaisesta, avaimet käteen -sisustussuunnittelupalvelusta. Asiakkaiden tarpeesta syntyi uusi palvelumuoto, joka vastaa asiakkaan tarpeisiin kokonaisvaltaisesti.

Laajan sisustushankkeen suunnittelu jättää tilaa yllätyksille

Avaimet käteen -sisustuspalvelun kohteena oli opiskelijoiden ja senioreiden monisukupolvikortteli Jyväskylän Kankaan alueella. Saimme tehtäväksemme vastata kohteen sisustamisesta aina suunnittelusta kalusteiden kilpailutukseen ja käyttöönottoon asti.

Käyttäjäryhmät toivat projektiin omat tarpeensa ja toiveensa, joiden yhteensovittamisesta Arkkitehtipalvelu vastasi.

–   Koasin tilojen sisustusta lähdettiin rakentamaan jo hyvissä ajoin arkkitehtisuunnittelun rinnalla. Moodboardien kautta löydettiin yhteinen näkemys tavoitteesta. Oleskelutilan sisustus rakentui vihreän ja beigen yhdistelmästä, jota kullan sävy rytmittää yksityiskohdissa. Tilojen tuli soveltua opiskeluun ja oleskeluun. Irtokalusteissa etenkin tuoleilta toivottiin hyvää ergonomiaa, kuvailee sisustusarkkitehtimme Laura Saarela.

Jaso toivoi ergonomisuuden lisäksi muunneltavuutta:

– Jason sisustukselta toivottiin irtokalusteiden osalta ensisijaisesti muunneltavuutta ja ergonomisuutta. Kalusteiden tuli toimia niin talon yhteisissä jumppa- tai lauluhetkissä, ja taipua synttärikahveista jouluillallisiin, kertoo sisustusarkkitehti Hanne-Maria Hautala.

Kuten mikä tahansa suunnitteluprosessi, työ käynnistyi lähtötietojen selvittämisellä. Asiakkaan toiveet ja tarpeet ovat aina suunnittelutyön keskiössä, mutta Avaimet käteen -palvelussa valmistelutyö korostuu.

– Alun valmistelutyö Excel-taulukoineen ja aikatauluineen sujuvoittaa projektin käytännön vaihetta. Esimerkiksi tavarantoimitusten paikkansapitävyys on helppo tarkistaa omien listausten avulla. Tärkeintä on taata kyky reagoida muutoksiin, huolehtia aikataulussa pysymisestä sekä olla aktiivinen yhteydenpidossa ja selvitystyössä, Hautala summaa.

Selkeä työnjako on ketterä työnjako

Avaimet käteen -sisustussuunnittelu on joustava työmalli, jossa työnjako voidaan määritellä asiakkaan kanssa. Asiakas voi esimerkiksi haluta vastata itse kalusteiden kilpailutuksesta tai hän saattaa toivoa ammattilaisen näkemystä ja kokemusta juuri siihen.

Toimintamalli mahdollistaa kuitenkin myös asiakkaan täyden vapautuksen kaikista projektin vaiheista:

– Vastuun jakamisessa piilee Avaimet käteen -toimintamallin vahvuus. Asiakkaan tarvitsee halutessaan tehdä vain tilaus työstä Arkkitehtipalvelun hoitaessa loput. Tärkeää onnistumisen kannalta on kuitenkin myös tiivis viestintä asiakkaan kanssa, Saarela summaa.

Kun projektikokonaisuuden kaikki langat ovat yksissä käsissä, on myös yllättäviin tarpeisiin vastaaminen helpompaa:

– Projektin aikana saimme asiakkaalta toiveen myös markkinointimateriaalin suunnittelusta ja toteutuksesta. Kokosimme kohteesta laadukkaat ja havainnollistavat materiaalit, jotka tukivat kohteen markkinointia, Saarela jatkaa.

Varmuutta ja huolettomuutta tiimityöllä

Palveluntoimittaja-tiimin kesken jaettu työ tekee projektista entistä ketterämmän. Laajan kokonaisuuden hallinnassa tiimipelaaminen on valttia ja tuo asiakkaalle varmuutta siitä, että asiat hoituvat oikein ja ajallaan.

Avaimet käteen -sisustuspalvelun tehtävä on helpottaa asiakkaan omaa taakkaa. Palvelu voi auttaa asiakasta esimerkiksi hetkinä, kun arjen muut asiat vievät huomion. Kapulan kantajan vaihtuessa putoaa asiakkaan harteilta iso lasti:

– Oli hienoa, että joku hoiti projektin kokonaisuutena. Pystyimme luottamaan siihen, että meillä on homma hanskassa. Kaikki sujui hyvin, kertoo Koasiin kiinteistöpäällikkö Satu Varstala.

Kokonaisvaltaista huolenpitoa sisustussuunnittelulla. Lue lisää palvelustamme täällä ja ota yhteyttä!