Uutuuskohteiden ja alueiden virtuaaliesittelyissä mikään ei jää enää mielikuvituksen varaan. Arkkitehtipalvelun kehittämien Kiikari™-sovellusten avulla uudet kodit elin- ja palveluympäristöineen voidaan visualisoida virtuaalisesti koettaviksi, ajasta ja paikasta riippumatta. Sovellukset taipuvat myös alueiden ja palvelukeskittymien esittelyyn.
Arkkitehtipalvelun kehittämät Kiikari™ -sovellukset digitalisoivat alueet ja rakennukset interaktiivisiksi kokemusympäristöiksi nopeuttaen ennakkomarkkinointia ja myyntiprosessia. Sovellukset sitouttavat asiakkaita prosessiin jo suunnitteluvaiheessa toiveiden saadessa visuaalisen muodon. Sovellukset on mahdollista integroida asuntojen varausjärjestelmään ja ulkotilojen esittelyratkaisuihin.
– Halusimme kehittää ja tuoda markkinoille helppokäyttöisen ja nettiselaimella toimivan 3D-havainnointityökalun tonttien, rakennusten ja asuntojen markkinointiin, sillä sellaisia ei juurikaan ole selainpohjaisina olemassa. Alustamme taipuvat sekä kaavasuunnitelmien ja alueiden havainnointiin että asuntojen ja erilaisten tilojen lähempään tarkasteluun, kertoo Arkkitehtipalvelun visualisoija ja VR-sisällöntuotannosta vastaava Jari Saarinen.
Kiikari-sovelluksia voidaan myös soveltaa monipuolisesti erilaisiin tarkoituksiin, joissa tarvitsee havainnoida tiloja tai alueita – esimerkiksi erilaisia tapahtumia messuista festareihin.
Sovellusten uutuusarvona laadukas selainpohjaisuus ja helppokäyttöisyys
Saarisen mukaan 3D-tekniikka ja virtuaalisuus on tulevaisuuden nouseva osa-alue, ja se kehittyy vauhdilla eri muodoissa. Tästä yksi suuri esimerkki on Facebookin uudistuminen Metaksi ja panostaminen virtuaalitodellisuuden kehittämiseen. Myös toteutukset paranevat jatkuvasti. Arkkitehtipalvelu haluaa asiantuntijuudellaan olla ensimmäisten joukossa viemässä kehitystä ja palveluja eteenpäin.
– Kiikari-sovellusten uutuusarvo on, että ne toimivat laadukkaasti suoraan nettiselaimella. Sovellus ei myöskään vaadi erityistä tehoa laitteilta eikä se ole alustariippuvainen. Sovellus siis toimii pääsääntöisesti kaikilla laitteilla, missä nettiselaimet pyörivät, summaa Saarinen.
Lisäksi Saarisen mukaan useat markkinoilla olevat vastaavat toteutukset tarjoavat ratkaisuja vain sisätilojen esittelyyn. Kiikari-sovellukset antavat ratkaisut myös ulkotilojen, kuten esimerkiksi ympäristön, naapurirakennusten ja palveluiden esittelyyn.
Etuja rakennuttajille mutta myös yksittäisille ostajille
Kiikari-sovellukset vastaavat moniin asiakkaiden tunnistamiin haasteisiin. Esimerkiksi rakennuttajalle tai rakennusliikkeelle sovellukset mahdollistavat alueiden ja kohteiden myynnin ja markkinoinnin aloittamisen heti siinä vaiheessa, kun alueita ja rakennuksia on mahdollista havainnoida.
– Sovellusten ehdoton etu on markkinoinnin käynnistäminen ja mielenkiinnon herättäminen jo hyvin varhaisessa vaiheessa. Ja kivalla tavalla! Kiikarilla kohteista voidaan tehdä hyvin aikaisessa vaiheessa 3D-malli. Tässä kohtaa myös rakennuttaja saattaa itsekin oivaltaa uusia asioita, joita voidaan vielä kehittää ja muokata, sanoo Saarinen.
Kiikari-sovellusten mahdollistama asuntojen ja kohteiden selkeä havainnointi ja tarkastelu tuovat etuja myös yksittäiselle asunnonostajalle. Kiikarin käyttö uudisrakennusten asuntoesittelyssä osallistaa asiakkaita ajasta ja paikasta riippumatta – tämä helpottaa myyntiä ja markkinointia, mutta myös asuntonäyttöjen käytännön järjestelyitä hybridiajan mukaisesti.
– Sovelluksen avulla ostaja myös pääsee jo varhain tutustumaan tulevaan asuntoonsa. Siinähän voi vaikka pohtia, miten oma sisustus muotoutuu asuntoon sekä suunnittelemaan omaa arkea siellä jo etukäteen, vaikka rakennus ei olisi vielä edes pystyssä, toteaa Saarinen.
Kiikari soveltuu erinomaisesti kunnille ja kaupungeille kaavoituksen ja kaupunkisuunnittelun tueksi
Myös kunnan ja kaupunkien asukkaiden osallistaminen aluesuunnittelussa helpottuu uudella sovellusratkaisulla. Kiikari soveltuu erinomaisesti kunnille ja kaupungeille kaavoituksen ja kaupunkisuunnittelun tueksi. Sovelluksen avulla on mahdollista tarkastella kaava-alueita ja tulevaa rakentamista. Tämä taas edistää ja aikaistaa tonttien myyntiä.
– Meillä juuri valmistui Laukaan kanssa havainnollistava pilottitoteutus, ja nyt sen kautta lähdetään myymään kunnan tontteja. Tarkoituksena on pitää alustaa aktiivisena, kehittyvänä tuotteena ja lisätä sinne rakennuksia sitä mukaa, kun niitä tulee. Laukaassa he siis pystyvät koko ajan markkinoimaan tienoota ja myymään asuin- ja teollisuustontteja erissä, Saarinen iloitsee.
Haluatko sinä tai asiakkaasi kokea uutuuskohteen ympärilläsi jo suunnitteluvaiheessa? Kiikari™ asuntoesittely nopeuttaa uutuuskohteiden myyntiä muuttaessaan näkymättömän näkyväksi. Kokeile sovellusta omalla koneellasi tilaamalla demolinkki!